CRM & de AVG: hoe SugarCRM je helpt de privacy van jouw klanten te waarborgen | BrixCRM

CRM & de AVG: hoe SugarCRM je helpt de privacy van jouw klanten te waarborgen

CRM vormt het hart van alle klantdata en -processen. SugarCRM heeft daarom een aantal belangrijke nieuwe privacy management functionaliteiten aan Sugar 8.0 toegevoegd, die jou helpen de AVG na te leven en het vertrouwen van je klanten in je organisatie te versterken.

Zorgvuldig omgaan met de persoonlijke gegevens van je klanten is van groot belang. Niet alleen omdat de regels hiervoor verder zijn aangescherpt door middel van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), maar vooral omdat persoonlijke privacy een belangrijk basisrecht is van ons allemaal, die door alle organisaties bewaakt en beschermt dient te worden. In onze technologische wereld is een sterke focus van bedrijven op vertrouwen, veiligheid en data privacy dan ook geen ‘nice-to-have’, maar een absolute ‘must-have’.

Omdat CRM binnen een organisatie het hart vormt van alle klantdata en -processen, heeft SugarCRM een aantal belangrijke nieuwe privacy management functionaliteiten aan de nieuwste versie van zijn platform (Sugar 8.0) toegevoegd. In deze blog lees je welke functionaliteiten dit zijn en hoe deze jou helpen de AVG na te leven en het vertrouwen van je klanten in je organisatie te versterken.

Een ‘beheercentrum’ voor data privacy

Sugar beschikt over een nieuwe module, waarmee klantverzoeken met betrekking tot data privacy kunnen worden opgevolgd en gelogd.

Introductie van de data privacy manager (DPM)

SugarCRM heeft een nieuwe rol toegevoegd binnen Sugar, de data privacy manager (DPM), die klantverzoeken kan beoordelen en records kan markeren die gewist dienen te worden.

Gemakkelijk toegang tot opgeslagen klantdata

Sugar beschikt over een nieuwe functionaliteit, de Personal Information Log (PI Log), die de invoerbronnen van klantdata en wijzigingen vastlegt. Organisaties kunnen binnen de PI Log persoonlijke data op verzoek naar de betreffende persoon sturen.

Klanten markeren die bezwaar maken tegen dataverwerking

Sugar gebruikers kunnen personen markeren die aangeven dat hun persoonlijke gegevens niet gebruikt mogen worden voor profilering of geautomatiseerde bedrijfsprocessen. Op basis hiervan worden campagnes en rapportages vervolgens gefilterd.

E-mail communicatie

Een nieuwe algemene instelling geeft aan of nieuwe e-mailadressen standaard op ‘opt-out’ of ‘opt-in’ dienen te staan voor communicatie richting de klant. Wanneer een e-mailadres op ‘opt-out’ staat, wordt dit duidelijk visueel weergegeven als het e-mailadres in Sugar wordt getoond.

Het beheren van toestemming

Organisaties kunnen het proces, waarmee iemand toestemming verleent voor het opslaan en verwerken van zijn of haar persoonlijke data, binnen Sugar beheren. Wanneer het contact zijn of haar toestemming intrekt, wordt dit verzoek binnen de data privacy management module geregistreerd.

Gegevensverzameling beperken tot wat nodig is

De AVG stelt dat organisaties alleen relevante persoonlijke data mogen verwerken. Alle andere persoonlijke data, die niet noodzakelijk zijn voor het specifieke doel dat je wilt bereiken, wordt beschouwd als overbodig. Admin gebruikers kunnen deze overbodige velden gemakkelijk uit Sugar verwijderen via de Studio (Sugar’s configuratie tool voor beheerders).

Klanten en prospects kunnen een verzoek indienen om al hun persoonlijke data, die niet relevant is voor de zakelijke relatie met jouw bedrijf, te verwijderen uit alle systemen. Een dergelijk verzoek kan worden opgevolgd door de data privacy manager (DPM).

SugarCRM Hint

Met ‘Hint’, het eerste product binnen de Relationship Intelligence lijn die door SugarCRM vorig jaar werd geïntroduceerd, kun je als Sugar gebruiker rijke klantprofielen opbouwen enkel op basis van een naam en een e-mailadres. Omdat de AVG voorschrijft dat alleen relevante persoonlijke data mag worden verwerkt, kunnen bedrijven nu bepalen welke data wordt verstrekt via een Hint zoekopdracht.

Meer weten?

De nieuwe privacy management functionaliteiten zijn vanaf nu beschikbaar in Sugar 8.0, de nieuwste versie die recentelijk door SugarCRM werd gelanceerd. Wil je graag meer zien van deze nieuwe Sugar versie en haar nieuwe functionaliteiten? Vul onderstaand je gegevens in en vraag vrijblijvend een demo aan.

Marc Liebrechts

Accountmanager Binnendienst

DANKZIJ BRIXCRM HEBBEN WE BETER ZICHT OP ONZE OPPORTUNITIES EN PIJPLIJN. GEBRUIKERS ERVAREN HET WERKEN MET SUGAR ALS ZEER POSITIEF.

MARK ROTTEVEEL - YES TELECOM
Close menuX