CRM-succes: 4 tips voor het verhogen van de gebruikersadoptie | BrixCRM

CRM-succes: 4 tips voor het verhogen van de gebruikersadoptie

Hoe haal je maximaal rendement uit je CRM-investering? In een serie blogs bespreken we de grootste uitdagingen waar klanten tegenaan lopen wanneer ze het maximale uit hun CRM willen halen. In deze tweede blog vier tips die je helpen de gebruikersadoptie te verhogen.

In de vorige blog van deze serie bespraken we waarom goede gebruikerstraining een absolute voorwaarde is voor CRM-succes. Goed getrainde medewerkers begrijpen hoe het systeem werkt en hoe ze de applicatie optimaal voor zich kunnen laten werken. Dit verhoogt onder andere de gebruikersadoptie, een van de kritieke factoren die het rendement van je CRM-systeem bepalen.

Omdat een lage gebruikersadoptie vaak de reden is waarom CRM-projecten mislukken, komen in deze blog vier tips aan bod die je helpen om gebruikers te enthousiasmeren en te stimuleren om het nieuwe CRM-systeem te gebruiken.

Verhoog de gebruikersadoptie van jouw CRM-systeem

Het simpelweg verplicht stellen van het gebruik van CRM is over het algemeen geen effectieve manier om de gebruikersadoptie te verhogen. Wanneer medewerkers niet begrijpen hoe CRM hun werk makkelijker maakt en hen helpt succesvoller te zijn, zullen ze het systeem niet of onvoldoende gebruiken.

Hieronder een aantal tips die het gebruik van CRM binnen jouw organisatie wel stimuleren.

1. Betrek eindgebruikers vroeg in het beslissingsproces

Wanneer een CRM-systeem gekozen wordt, zijn verschillende beslissers bij het project betrokken. Een groep die verrassend genoeg hierbij vaak vergeten wordt, is de meest belangrijke: de gebruikers. Zij zijn tenslotte degenen die het systeem dagelijks gaan gebruiken en daarmee het succes ervan voor een groot deel bepalen. Door gebruikers al in een vroeg stadium bij het proces te betrekken, zorg je ervoor dat ze zelf enthousiast worden en niet het gevoel krijgen dat het CRM-systeem ze van bovenaf wordt opgelegd.

Betrek eindgebruikers / key users daarom zoveel mogelijk bij leveranciersevaluaties en demo’s en neem hun mening mee in het beslissingsproces.

2. Zet de gebruikerservaring voorop

Zoals in het vorige punt besproken, bepalen de eindgebruikers grotendeels het succes van het CRM-platform. Wanneer zij het systeem niet of nauwelijks gebruiken, is de investering voor niks geweest. Bij de keuze voor CRM is gebruiksvriendelijkheid daarom een absolute must-have.

Wanneer de CRM-oplossing aansluit op de manier waarop gebruikers graag werken, zijn ze meer geneigd het systeem dagelijks te gebruiken. Kies daarom moderne en intuïtieve software, die eenvoudig te gebruiken is en door de gebruiker zelf aangepast kan worden aan zijn of haar eigen wensen en behoeften.

3. Integreer CRM met bestaande applicaties, workflows en processen

Mensen houden van nature niet van verandering. De implementatie van een nieuw CRM-systeem is echter een grote verandering die binnen jouw organisatie plaatsvindt. Het is daarom belangrijk deze verandering zo soepel en aangenaam mogelijk te maken. Een belangrijke manier om dat te doen is om het CRM-systeem met je bestaande front- en backoffice systemen, workflows en processen te integreren. Hoe meer CRM een aanvulling vormt op wat gebruikers al gewend zijn, en het niet alles compleet verandert, hoe beter.

4. Hou het overzichtelijk

‘Hoe meer, hoe beter’ gaat niet op in het geval van CRM. Een CRM-oplossing met veel fraaie, extra functies kan op het eerste oog heel aantrekkelijk lijken. Gebruikers hebben echter een hekel aan systemen die onoverzichtelijk zijn, doordat ze veel overbodige functionaliteiten bieden. Richt je daarom op de kernfunctionaliteiten die de mensen in jouw organisatie elke dag gaan gebruiken. Wanneer je een sterke basis hebt gelegd, kun je nieuwe functies toevoegen indien daar behoefte aan ontstaat.

In de derde blog van deze reeks gaan we dieper in op de kernfunctionaliteiten die je nodig hebt voor de ondersteuning van sales.

Hulp bij het vinden van een (nieuwe) CRM-oplossing

Ben je op zoek naar de meest geschikte CRM-oplossing voor jouw bedrijf? Vul hieronder je gegevens in en vraag ons gratis ebook '10 stappen voor het vinden van de juiste CRM-oplossing' aan. Dit document helpt je uit de vele verschillende leverenciers de oplossing te vinden die het beste bij jouw organisatie en haar behoeften past. 

Harmen Baas

CCO

Sugar bespaart ons veel tijd en helpt ons de service naar onze klanten te verbeteren. Het is echt ideaal, ik ben er heel blij mee.

Marc Smeitink - Sumis Company
Close menuX