CRM voor sales: welke functionaliteiten heb je écht nodig? | BrixCRM

CRM voor sales: welke functionaliteiten heb je écht nodig?

Hoe haal je maximaal rendement uit je CRM-investering? In deze derde blog van onze ‘CRM-succes’ serie bespreken we op welke functionaliteiten je je moet richten wanneer je op zoek bent naar CRM om sales te ondersteunen

De tijd dat CRM-software niet meer was dan een digitale rolodex voor sales, is al lang voorbij. CRM-pakketten worden steeds uitgebreider en bieden meer en meer functionaliteiten. Dit maakt de zoektocht naar de beste oplossing voor jouw organisatie er niet makkelijker op. Een van de valkuilen tijdens het selectieproces is dat je je laat meeslepen in het enthousiasme voor allerlei ‘blinkende’ tools en technologieën, die je uiteindelijk nooit zult gebruiken…

Niet alleen maken deze overbodige features het systeem voor gebruikers en beheerders onnodig complex, ook staat het een optimale ROI van CRM in de weg. Om succes met je CRM-systeem te behalen is het dan ook belangrijk je te richten op de functionaliteiten die je echt nodig hebt. Hoewel dit uiteraard niet voor elke organisatie hetzelfde is, bespreek ik in deze blog de belangrijkste functionaliteiten die je nodig hebt voor een optimale ondersteuning van sales.

Account management

Organisaties (ofwel ‘accounts’) vormen het hart van je sales activiteiten. Jouw CRM-systeem moet daarom in één opslag een helder en volledig overzicht bieden van alle relevante informatie over de organisatie van de klant. Denk hierbij niet alleen aan accountinformatie, maar ook alle gerelateerde sales kansen, contacten, activiteiten, historie, cases en offertes.

Goede account management functionaliteit biedt jouw organisatie de mogelijkheid sterkere, winstgevender klantrelaties op te bouwen door de status van elk account te begrijpen.

Contact management

Zoals gezegd zijn accounts de organisaties waar je zaken mee doet (of wil doen). Contacten zijn de mensen binnen deze organisaties waar je een relatie mee op wilt bouwen. Contact management is dan ook een essentieel onderdeel van CRM voor sales. Het biedt je als sales medewerker een centraal overzicht van alle belangrijke personen en hun rol binnen elk account en de mogelijkheid om alle interacties met deze personen bij te houden: van telefoongesprekken, afspraken, e-mails en cases tot sales kansen, offertes en contracten.

Belangrijk hierbij is dat het CRM-systeem het makkelijk maakt om gegevens te importeren en ook zorgt voor automatische ontdubbeling, zodat je een actueel en accuraat overzicht houdt van je klanten en relaties.

360 graden klantbeeld

Opportunity management

Opportunity management functionaliteit stelt je in staat alle details over een sales kans vast te leggen, zoals aangeboden producten / diensten, aantallen, kosten, kortingen, etc. Hierbij is het van belang dat CRM geïntegreerde workflow mogelijkheden biedt, zodat je als sales medewerker makkelijk sales kansen kan invoeren, volgen en beheren.

Geautomatiseerde workflows helpen je te bepalen welke acties of activiteiten door wie en wanneer uitgevoerd moeten worden. Hiermee kunnen onder andere overdrachten en goedkeuringen tussen individuen of teams worden geautomatiseerd, zodat sales kansen effectief opgevolgd worden.

Forecasting & pipeline management

Als sales manager wil je niet alleen weten hoe je er vandaag voor staat, maar wil je ook kunnen anticiperen op de verwachte resultaten van de toekomst. Forecasting functionaliteit is daarom een onmisbaar onderdeel van CRM voor verkoop. CRM moet je in staat stellen makkelijk en snel prognoses te maken; per maand, kwartaal, jaar of wat je ook wenst.

Om ervoor te zorgen dat iedereen binnen sales optimaal kan samenwerken aan deals wil je over pipeline management functionaliteit beschikken, die real-time statistieken en inzichten biedt over iedere prospect. Als manager of leidinggevende heb je bovendien behoefte aan dashboards die inzicht bieden in de inkomstenstroom van jouw bedrijf. Op basis van vroege indicatoren en veranderingen in de pijplijn kan de omzet worden verhoogd door op het juiste moment aan de juiste deals aandacht te besteden.

Met goede forecasting en pipeline management functionaliteit ben je als sales manager minder tijd kwijt aan administratieve taken, zodat je meer tijd kunt besteden aan strategische initiatieven en het begeleiden en coachen van jouw sales team.

Pipeline management
Tot slot

Door je (in eerste instantie) op deze kernfunctionaliteiten te richten, creëer je een sterke CRM-basis en zorg je ervoor dat sales medewerkers eerst goed met deze tools leren werken, voordat je het CRM-systeem uitbreidt met meer geavanceerde functionaliteiten. Dit zal leiden tot een betere implementatie en meer succes, direct in de eerste fase van je CRM-implementatie.

Meer van deze functionaliteiten in de praktijk zien?

Ben je op zoek naar een CRM-systeem om sales binnen jouw organisatie te ondersteunen en wil je graag meer zien van de genoemde functionaliteiten in deze blog? Vraag hieronder vrijblijvend een SugarCRM demo aan, waarin we je rondleiden door de applicatie.

Vul je gegevens in en wij nemen z.s.m. contact met je op voor het maken van een (online) afspraak.

Marc Liebrechts

Accountmanager Binnendienst

Sugar bespaart ons veel tijd en helpt ons de service naar onze klanten te verbeteren. Het is echt ideaal, ik ben er heel blij mee.

Marc Smeitink - Sumis Company
Close menuX