Hoe vind je jouw CRM-soulmate? | BrixCRM

Hoe vind je jouw CRM-soulmate?

Valentijn; de dag van de liefde waarop je jouw soulmate met een cadeautje, bloemetje of kaartje een welgemeende blijk van waardering geeft. Maar als jij jouw perfecte match nog niet gevonden hebt, wat dan? En dan heb ik het niet alleen over een liefdespartner, maar ook over een partner op CRM-gebied.

Je kunt natuurlijk blijven wachten, hopend dat de Cupido van CRM-systemen zijn pijlen aan het slijpen is en jouw soulmate reeds op zoek is naar jou, maar om een perfecte match te vinden moet je toch echt zelf op zoek gaan. Maar hoe pak je dit aan? In deze blog een aantal tips.

Weet wat je zoekt

Net als bij het vinden van een liefdespartner, begint het ook bij het vinden van een geschikte CRM-soulmate met een goede voorbereiding.

Allereerst is het belangrijk dat je je bewust bent van waar je naar op zoek bent. Wat vind je belangrijk in een partner? Waar moet ‘ie aan voldoen? Maak een lijst met eisen en wensen op basis van van jouw visie, ambitie, doelstellingen en (verwachte) toekomstige processen. Jouw (CRM-)soulmate moet tenslotte naadloos aansluiten op wie jij bent en waar jij heen wilt.

Daarnaast is het belangrijk om te bedenken hoeveel je bereid bent te investeren en wat je daarvoor (minimaal) terug verwacht.

Ook is het belangrijk jezelf de vraag te stellen of je wel echt behoefte hebt aan een CRM-soulmate. Is dit het juiste moment of kun je beter nog een tijdje single blijven? Neem geen overhaaste beslissingen en duik niet te snel ergens in als je niet zeker bent van wat je nou echt wilt.

Niet gelijk de eerste de beste

Nadat je weet waar je naar op zoek bent, ben je toe aan de volgende stap: vergelijken. Er zwemmen genoeg vissen in de zee. In allerlei soorten en maten, maar naar welke zoek jij?

Waar je voor het vinden van je geliefde tegenwoordig ontelbaar veel websites en applicaties hebt, zoals Tinder en Lexa, heb je ook voor het vinden van een CRM-soulmate diverse vergelijkingssites. Maak een selectie op basis van reeds gedefinieerde vereisten en leg de diverse opties naast elkaar. Welke sluit het beste aan op jou, in wie durf jij te investeren en wie vertrouw jij het meest?

Betrek je omgeving bij het maken van een keus

Mensen die dichtbij je staan weten soms meer over je dan je denkt. Ze weten vaak wat er speelt en kunnen jou zodoende van interessante inzichten voorzien.

Soms weet je het zelf namelijk niet goed. Is dit de ware of zie ik alles door een te roze bril? Het is dan fijn om een goede bekende om hulp te vragen en gebruik te maken van zijn of haar frisse blik. Zo kan een marketeer of ervaren klantenservicemedewerker binnen jouw organisatie je meer vertellen over belangrijke eigenschappen en functionaliteiten waar jouw (nieuwe) CRM-soulmate over dient te beschikken.

En wat vinden zij überhaupt van jouw zoektocht? Begrijpen zij het, kunnen zij zich erin vinden en willen zij graag op de hoogte blijven van belangrijke ontwikkelingen rondom de CRM-selectie? Neem ze mee in het proces, want juist hun input kan van onschatbare waarde zijn.

Het eerste afspraakje

Spreek af met je beoogde CRM-partner. Eén date kan soms genoeg zijn om het zeker te weten. Ditzelfde geldt voor een demonstratie van een CRM-systeem. Tijdens een demonstratie kijk je verder dan alleen het uiterlijk en krijg je meer inzicht in de werking van de software. Hierdoor weet je beter wat je in huis haalt.

Voor een eerste indruk kan bij een leverancier een demonstratie opgevraagd worden. In tegenstelling tot een Valentijnsdate gaat dit (gelukkig) niet gepaard met een diner bij kaarslicht of romantische wandeling door het park en is het vaak geheel kosteloos.

Daarbij kun je - wederom in tegenstelling tot een eerste afspraakje, waar het veelal over koetjes en kalfjes gaat - daadwerkelijk concrete vragen stellen en kom je erachter of dit CRM-systeem jouw grote liefde kan worden.

Het moment is daar

Wanneer je je voldoende georiënteerd hebt en een goed beeld hebt van je beoogde CRM-partner is het tijd om de knoop door te hakken en je nieuwe CRM-soulmate voor te stellen aan je omgeving.

Spannend als het is, hoort het erbij. Jij weet wie jouw CRM-soulmate is, wat jij eraan hebt, maar nu leert jouw omgeving hem ook kennen. Net als bij het voorstellen van een geliefde, is het ook bij het implementeren van een CRM-systeem belangrijk om je tijd te nemen. Begin rustig, houd rekening met de verschillende personen en hun belangen in jouw omgeving en zorg dat zij jouw soulmate net zo leuk gaan vinden als jij dat vindt.

Leg marketeers bijvoorbeeld uit hoe CRM hen helpt bij het opzetten en uitvoeren van campagnes en leg klantenservicemedewerkers uit hoe het systeem hen helpt de klantenservice te verbeteren.

Kortom, het vinden van jouw CRM-soulmate is misschien niet hetzelfde als het vinden van een geliefde op Valentijnsdag, maar veel scheelt het zeker niet.

 

Tijs Snijders

Stagiair Marketing & Communicatie

DANKZIJ BRIXCRM HEBBEN WE EEN ROBUUST CRM SYSTEEM, DAT ONS MEER KLANTINZICHT BIEDT EN HELPT ONS WERK TE STRUCTUREREN EN ORGANISEREN.

Jeroen van Schreven - UPD
Close menuX