Maximaliseer de ROI van jouw CRM-implementatie: 4 training tips voor Sugar | BrixCRM

Maximaliseer de ROI van jouw CRM-implementatie: 4 training tips voor Sugar

Maximaal rendement uit je CRM-investering halen is niet eenvoudig. Een van de zaken die invloed heeft op de toegevoegde waarde die het CRM-systeem gaat leveren is gebruikerstraining. In deze blog 4 training tips om alles uit Sugar te halen.

Het selecteren van een CRM-leverancier is een uitdagend en belangrijk proces. De knoop doorhakken en een definitieve keuze maken is dan ook best spannend. Het is immers geen geringe investering en je kiest een CRM-oplossing waar jouw organisatie (als het goed is) nog lang mee gaat werken. Het tekenen van het contract en de implementatie van het systeem is echter slechts het begin van de reis. Het belangrijkste werk, namelijk het maximale uit je investering halen, komt daarna.

Maar hoe zorg je ervoor dat je het meeste waar voor je geld krijgt? Rendement uit je CRM-investering halen is niet eenvoudig. Om je hierbij te helpen, bespreken we in een nieuwe serie blogs de grootste uitdagingen waar klanten tegenaan lopen wanneer ze na de implementatiefase het maximale uit hun CRM willen halen.

De eerste uitdaging die we in deze blog bespreken is gebruikerstraining.

Geen rendement zonder actieve gebruikers

Iedereen binnen jouw organisatie is druk met zijn of haar eigen taken, verantwoordelijkheden en projecten. Wanneer de implementatie van het CRM-systeem is voltooid, is het daarom niet realistisch te verwachten dat zij uit zichzelf tijd en energie gaan steken in het leren kennen van de nieuwe software. Omdat de gebruikers het uiteindelijke succes (en daarmee de ROI) van het CRM-systeem bepalen, is het belangrijk om tijd en budget te steken in een goed trainingsprogramma.

Bovendien zorgt onvoldoende training ervoor dat beheerders van het systeem onnodig veel vragen en hulpverzoeken krijgen van collega’s. Alle gebruikers zouden daarom minimaal moeten weten hoe je de verschillende modules gebruikt, filters gebruikt en rapportages maakt. Ook is het belangrijk tijdens de training de toegevoegde waarde voor de verschillende gebruikers duidelijk te maken. Wanneer een gebruiker inziet hoe het systeem hem of haar kan ondersteunen en helpen meer succes te behalen, zal hij of zij er ook daadwerkelijk gebruik van maken. Dit heeft een enorme invloed op de toegevoegde waarde die het CRM-systeem op de lange termijn gaat leveren.

4 training tips voor Sugar

Om ervoor te zorgen dat iedereen binnen jouw organisatie weet hoe ze Sugar kunnen inzetten om het maximale uit hun inspanningen te halen, hebben wij een aantal tips voor je op een rijtje gezet:

1. Maak gebruik van onze trainingsprogramma's

Voor ons is Sugar uiteraard gesneden koek. Door middel van Sugar trainingen op maat, zorgen wij ervoor dat jij en jouw collega’s net zo vertrouwd raken met het systeem als wij. Je kunt kiezen uit meerdere standaard trainingsprogramma’s (zowel in het Nederlands als Engels), maar uiteraard kunnen deze ook worden aangepast aan jullie specifieke wensen en behoeften. Ook is het mogelijk instructievideo's te maken, die specifieke modules, onderdelen of functionaliteiten toelichten.

De trainingen zijn praktijkgericht, zodat gebruikers direct zien wat de mogelijkheden zijn en hoe ze deze het beste kunnen benutten. Ze worden stap voor stap begeleid en leren niet alleen hoe ze met Sugar kunnen werken, maar we zorgen er bovendien voor dat ze gemotiveerd raken om ermee aan de slag te gaan.

2. Schrijf je in bij de Sugar University

De Sugar University is een online platform, dat op rol gebaseerde leertrajecten, live trainingen en een certificeringsprogramma biedt. Zowel eindgebruikers, beheerders als ontwikkelaars kunnen hier terecht voor onder andere e-learnings en webinars.

3. Word gecertificeerd

Sugar biedt een speciaal certificeringsprogramma, waarmee beheerders en/of key-users (maar ook ontwikkelaars en solution architects) door middel van een (online) trainingsprogramma ware Sugar specialisten kunnen worden. Na het succesvol doorlopen van het programma ontvang je een officieel certificaat.

4. YouTube video’s Sugar

SugarCRM heeft een officieel YouTube kanaal, waar uiteenlopende video’s te bekijken zijn, waaronder meerdere trainingsvideo’s. Er zijn diverse afspeellijsten beschikbaar, waaronder één genaamd ‘Sugar University’, met verschillende ‘zo-doe-je-dat’ video’s.

Goede training leidt tot een hoge gebruikersadoptie. In onze volgende blog gaan we dieper in op hoe je de gebruikersadoptie van Sugar binnen jouw organisatie verhoogt.

MEER BLOGS EN ARTIKELEN

Meer weten over CRM, SugarCRM, Marketing Automation of hoe je van jouw klanten happy customers maakt? Bekijk onze andere blogs en artikelen.

Jerrik Dannenberg

‎CRM & Marketing Automation Consultant

DANKZIJ BRIXCRM HEBBEN WE BETER ZICHT OP ONZE OPPORTUNITIES EN PIJPLIJN. GEBRUIKERS ERVAREN HET WERKEN MET SUGAR ALS ZEER POSITIEF.

MARK ROTTEVEEL - YES TELECOM
Close menuX