Sales in de zomer: 5 manieren om meer uit de vakantieperiode te halen | BrixCRM

Sales in de zomer: 5 manieren om meer uit de vakantieperiode te halen

De vakantieperiode een slechte tijd voor sales? Met deze 5 tips maak je van de komende weken jouw beste sales zomer ooit!

Nu het bijna juli is staat de vakantie weer de deur. Caravans worden uit de stalling gehaald, vliegtickets zijn geboekt en zonnebrandcrème wordt ingeslagen. Omdat veel mensen een aantal weken vrij zijn, wordt de zomer over het algemeen beschouwd als een ongunstige tijd voor sales. Je kunt daarom terugschakelen naar een lagere versnelling en rustig afwachten tot de zomerperiode op zijn einde loopt, maar je kunt ook juist nú dat stapje meer zetten en slim inspelen op de kansen die de zomer jou als sales professional te bieden heeft.

Met deze 5 tips maak je van de komende weken jouw beste sales zomer ooit.

1. Maak gebruik van de positieve zomersfeer

Er is wellicht een klein deel van de bevolking dat de voorkeur geeft aan de winter, maar over het algemeen kijkt iedereen toch reikhalzend uit naar de zomer. Met temperaturen boven de 20 graden en het vooruitzicht op een lange avond in de tuin of op het balkon na werktijd, zijn mensen in de zomer vaak goedgemutst. Maak gebruik van deze zonnige stemming in je verkoopgesprekken en zoek wat vaker de buitenlucht op wanneer je een afspraak met een prospect maakt. Waarom immers op kantoor gaan zitten als je het verkoopgesprek ook ergens op een terrasje kunt voeren?

2. Breng je CRM-systeem op orde

Een groot deel van het jaar wordt je tijd en aandacht opgeslokt door afspraken, offertes, vergaderingen, telefoontjes en mailverkeer. Hierdoor krijgt je CRM-systeem vaak niet de aandacht dat het verdient. Op basis van volledige en actuele klantinformatie ben je namelijk veel beter in staat om sales succes te boeken.

Benut daarom de extra tijd die je de komende periode hebt om gegevens in je CRM op te schonen, aan te vullen en bij te werken. Zorg ervoor dat je je pipeline weer op orde krijgt, loop al je prospects langs om te kijken welke nog actueel zijn en kijk of er verkoopkansen tussen zitten die wellicht in de komende weken wat extra aandacht verdienen. Ook is het goed om je rapportages nog eens onder de loep te nemen; zijn de huidige rapportages nog relevant en volledig of is er behoefte aan andere rapportages die nieuwe inzichten bieden?

3. Besteed wat extra aandacht aan je bestaande klantrelaties

In de zomer heb niet alleen jij wat meer ruimte in agenda, grote kans dat ook jouw klanten meer tijd over hebben. Maak hiervan gebruik door de relatie met je bestaande klantenkring te versterken. Maak een bellijst van klanten die je al een tijdje niet hebt gesproken of plan afspraken met relaties in om, onder het genot van een kopje koffie of verkoelend drankje, weer eens bij te praten.

4. Laat afwezigheid je niet weerhouden van sales succes

Is de persoon die je wilt spreken binnen een organisatie met vakantie? Dit betekent niet per definitie dat het hele sales proces gepauzeerd hoeft te worden. Laat je niet ontmoedigen en kijk of je contact kunt krijgen met andere stakeholders of beslissers binnen de organisatie, die je verder kunnen brengen.

5. Bereid je voor op het najaar

Als iedereen weer terug is van vakantie en heel werkend Nederland weer op kantoor te vinden is, is het gauw gedaan met de rust. Nieuwe projecten worden opgestart of lopende projecten worden hervat en iedereen gaat er weer met frisse moed tegenaan. Bereid je al tijdens de zomer voor op deze drukke periode door planningen te maken, je klanten te analyseren en segmenteren, afspraken in te plannen en verkoopacties voor te bereiden.

De zomer is dus, ondanks de algemene perceptie, zeker geen ongunstige tijd voor sales. Door je extra tijd slim te besteden en gebruik te maken de positieve zomersfeer, geef je jouw sales ook tijdens de komkommertijd een boost!

Sugar bespaart ons veel tijd en helpt ons de service naar onze klanten te verbeteren. Het is echt ideaal, ik ben er heel blij mee.

Marc Smeitink - Sumis Company
Close menuX