CRM implementatie zonder kopzorgen

Het implementeren van de juiste CRM oplossing kan menig manager of CEO grote kopzorgen opleveren. Het inzichtelijk krijgen van de wensen van de business is essentieel om het maximale uit je CRM systeem te halen. In deze blog de vier stadia die we met jou doorlopen om de CRM-puzzel op te lossen.

Ik kan heel kort zijn wat het implementeren van CRM betreft; elk project is uniek in zijn soort; wat voor een ander zo is, hoeft voor jou niet te passen. De reden is dat jouw bedrijfsprocessen anders zijn dan die van een ander en dat de informatiebehoefte van jouw salesafdeling er anders uitziet dan die van de concurrenten.

Wij zien het belang van klantwaarde creëren. Dat doen wij door ons te verdiepen in de behoefte van jouw organisatie. In de basis hebben we vier stadia geformuleerd die we samen met jou willen doorlopen om de CRM-puzzel op te lossen.

Stadium twee: Implementatie planning

Wanneer jouw CRM-vraagstuk bekend is, gaan we over op het inplannen van de implementatie. Door het identificeren van de belangrijke activiteiten, scheppen we helderheid in wat we voor jou kunnen en gaan betekenen. Voorbeelden van deze activiteiten zijn:

  • Acceptatie workshops
  • Datakwaliteit checks
  • Verwachtingsmanagement
  • Gebruikerstrainingen

Ons uitgangspunt is om voor jou inzichtelijk te maken waar je voor tekent als we samen de CRM-uitdaging aangaan. Wij geloven erin dat de ‘eerste klap een daalder’ waard is. Dit betekent dat we liever van tevoren weten welke aandachtspunten eraan zitten te komen en hoe we daaraan voor jou sturing kunnen geven.

De waarde van een juiste planning zit in de mogelijkheid om de benodigde middelen zoals, tijd, budget en human resources vrij te maken, zodat je de gewenste aandacht kunt geven aan de klantwens.

Stadium drie: Monitoring van de implementatie

Nadat de implementatie van start is gegaan blijft het van belang om aandacht te schenken aan de voortgang van de diverse activiteiten die we gezamenlijk hebben ingepland. Het kan altijd voorkomen dat een implementatie anders verloopt dan gepland. Dit hoeft niet direct een probleem te zijn, maar het is wel belangrijk om op de hoogte te zijn van de status van de implementatie. Zo kun je tijdig bijsturen en verdere problemen voorkomen. Als je van tevoren inzichtelijk hebt welke problemen zich voor kunnen doen, kun je tijdig maatregelen nemen. Ons devies is; stel preventie boven oplossen.

Stadium vier: reflecteren

Voor ons speelt reflectie een essentiële rol bij het succesvol implementeren van een CRM oplossing. Wij zien een CRM implementatie niet als een eenmalige onderneming, maar als een evolutionair proces dat meerdere fasen kan beslaan. Consequent kritisch blijven kijken naar je implementatie aanpak is van belang om ook in de volgende fase wederom meerwaarde te krijgen in jouw bedrijfsprocessen. Een veelgebruikte methode voor reflecteren is STARRT. Dit staat voor:

  • Situatie
  • Taak
  • Actie
  • Resultaat
  • Reflectie
  • Transfer

Hoe is de situatie verlopen, welke taken en acties zijn er gedaan, wat was hiervan het resultaat, hoe kijken we hierop terug en hoe nemen wij de lessons learned mee in de volgende fase?

Wanneer je deze 4 stadia van het implementatieproces doorloopt, ben je goed voorbereid en kom je tot een meest passende oplossing voor jouw organisatie.

Meer informatie over
dit artikel?

Neem contact op

Thomas Raaijen
Customer data expert
Thomas Raaijen

Contact met BrixCRM

Wil je meer weten over onze producten en/of diensten of kunnen we je op een andere manier helpen?
Neem contact met ons op en wij helpen je graag verder.